Newsello.pl

Innowacje w polskim systemie edukacji - czy to możliwe?

Wyniki prognozy ludności na lata 2014-2050 stworzonej przez GUS pokazują, że do 2050 r. wystąpi znaczne zmniejszenie liczby dzieci i osób w wieku produkcyjnym.
System edukacji
System edukacji

Dane te, choć niepokojące, być może sprawią, iż program i sposoby nauki dostosowane zostaną do zapotrzebowania młodych ludzi, a każdy uczeń będzie traktowany indywidualnie.

Zanotuj, zapamiętaj i wyrecytuj
Dyktowanie gotowych materiałów, brak eksperymentów i akceptacja standardowych rozwiązań, które umieszczone zostały w kluczu – tak wygląda rzeczywistość w polskich szkołach. Do tego należy dodać odpytywanie przy tablicy, wywołujące strach i panikę wśród podopiecznych, i mamy pełny obraz szarej uczniowskiej codzienności. A co gdyby tak zmienić skostniałe zasady na rzecz nowoczesnych metod? Poniżej przykład trzech ciekawych rozwiązań.

Poczuj naukę wszystkimi zmysłami
Zasada obowiązująca w metodzie 5S jest prosta – podczas nauki nie ograniczamy się jedynie do użycia słuchu, czy wzroku, ale angażujemy wszystkie 5 zmysłów. Próbując zapamiętać angielski odpowiednik czekolady – „chocolate" nie tylko patrzymy na słówko napisane np. na fiszce, ale wyobrażamy sobie kakaowy aromat unoszący się w powietrzu oraz endorfiny uwalniające się w momencie, gdy kostka ulubionej czekolady rozpływa się w ustach.

Siła argumentów
Kolejnym ciekawym sposobem na urozmaicenie procesu nauki jest zorganizowanie debaty oksfordzkiej. Pierwszy raz odbyła się w 1823 roku, a do Polski wprowadzono ją w latach dziewięćdziesiątych. Charakteryzuje się tym, że skupia się wokół jednozdaniowego hasła-tezy, a mówcy zabierają głos na przemian. Jedna ze stron ma przekonać do słuszności sformułowanej tezy, druga strona ma ją podważyć i obalić. Oceną debaty zajmują się specjaliści, którzy przyglądają się głównie walorom naukowym wypowiedzi oraz umiejętnościom retoryki.

Problem-Plan-Rozwiązanie
Metoda nauczania poprzez realizację projektów była reakcją na nauczanie klasyczne, zarządzane odgórnie. Jej istotą jest odrzucenie biernego nabywania wiadomości, na rzecz samodzielnego sformułowania problemu, zaplanowania jego rozwiązania, a wreszcie – wykonania czynności pozwalających wyeliminować zagrożenie. - Nauka poprzez projekty nie tylko pobudza uczniów do działania, ale rozwija ich umiejętności interpersonalne, które są tak istotne na dzisiejszym rynku pracy, a także – co ważniejsze, a często bagatelizowane – również w życiu prywatnym – twierdzi Aleksander Albert z Akademii Zdobywców. - Wzajemna mobilizacja, odkrywanie swojej roli w grupie, a jednocześnie synergia pojawiająca się podczas wymiany poglądów z innymi członkami zespołu, przynoszą efekty w postaci pewnych siebie, kreatywnych absolwentów. Skuteczna praca nad poprawą poczucia własnej wartości i umiejętnościami przywódczymi oraz płynąca z niej odwaga do przejmowania inicjatywy, jest dziś gwarancją odniesienia sukcesu na każdej płaszczyźnie życia dorosłego – dodaje.

Podczas wprowadzania powyższych metod duże znaczenie ma nie tylko odpowiednia organizacja zajęć, czy nastawienie uczniów, ale przekonanie kadry do wdrożenia innowacji w procesy edukacyjne. Zadać sobie można zatem pytanie, czy Polska szkoła w XXI wieku jest już gotowa na takie zmiany? Oceńcie sami.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również