Jako element planowanej zmiany Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji i Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego zapowiedziało podjęcie działań na rzecz kształcenia kadry nauczycielskiej. Szkoleniem polskich nauczycieli w zakresie programowania od lat zajmuje się program „Mistrzowie Kodowania”, w ramach którego wyedukowanych zostało już ponad 3 000 nauczycieli z całej Polski.
Tym razem „Mistrzowie Kodowania” postawili sobie za cel wyposażenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w kompetencje cyfrowe oraz przygotowanie ich do prowadzenia zajęć programistycznych dla najmłodszych. Podążając za światowymi trendami zajęcia ze studentami zostaną wzbogacone o szereg ćwiczeń, gier i zabaw, które każdy nauczyciel może przeprowadzić bez użycia komputera. To właśnie tego typu rozwiązania uczą logicznego myślenia, skłaniają do działań kreatywnych i pracy zespołowej.
- Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej w większości sami prowadzą zajęcia komputerowe dla swoich uczniów, przy czym często zgłaszają, że brakuje im wystarczającej wiedzy i umiejętności w tym zakresie. Te wszystkie argumenty oraz nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują na konieczność włączania komponentu programistycznego w program studiów pedagogicznych – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager w Samsung Electronics Polska.
Podczas pilotażowego cyklu spotkań zostaną przedstawione praktyczne i teoretyczne podstawy dotyczące nauki programowania najmłodszych. Zaprezentowane zostaną również różne modele edukacyjne, uwzględniające potrzeby i możliwości dzieci oraz warunki sprzętowe szkół i przedszkoli.
Zadowolenia z dołączenia do pilotażowej edycji projektu nie kryje prof. dr hab. Julian Auleytner, Rektor WSP im. Janusza Korczaka w Warszawie. - Cieszymy się, że studenci biorą udział w przedsięwzięciu, które doskonale wpisuje się w innowacyjny charakter działań podejmowanych przez naszą uczelnię. Projekt ten ma szansę stanowić bardzo ważny krok w procesie rozwoju nauczania i kształtowania nowoczesnych kompetencji, niezbędnych nauczycielom XXI wieku.
Projekt składać się będzie z sześciu 90-minutowych warsztatów dla studentów edukacji wczesnoszkolnej Wydziału Nauk Społecznych WSP im. Janusza Korczaka.
Uczenie się języków w dorosłym wieku wpływa na nasz mózg – twierdzą naukowcy. Tylko jak to robić?
Z badań wynika, że osoby, które zaczynają uczyć się języka obcego później niż w wieku nastoletnim, wykazują poprawę w zakresie funkcji poznawczych.