Pomysł kapsuły pasażerskiej pędzącej w specjalnej tubie z prędkością ponad 1000 km/h opublikował w 2013 roku miliarder i wizjoner Elon Musk, założyciel firm Tesla Motors i SpaceX (przedsiębiorstwo przemysłu kosmicznego). W projekt zaangażowali się studenci z Politechniki Łódzkiej.
W czerwcu 2015 r. amerykańskie przedsiębiorstwo SpaceX ogłosiło międzynarodowy konkurs na projekt obejmujący szczegółowy plan konstrukcji i design ultraszybkiego systemu transportu Hyperloop. Drużyna studentów z Politechniki Łódzkiej zakwalifikowała się do finału.
- Stworzony przez nas projekt kapsuły - od konstrukcji, przez napęd, aerodynamikę po kompleksowe systemy bezpieczeństwa - zakwalifikował się do ścisłego grona finalistów - mówi Adam Zarzycki, lider HyperLodz Team. - Zostaliśmy zaproszeni na kolejny etap rozpoczynający się 29 stycznia 2016 roku w Stanach Zjednoczonych na Texas A&M University. Jesteśmy w nim jedynym zespołem z Polski i jednym z jedenastu z Europy.
HyperLodz Team to grupa 11 studentów, w większości mechaników z Centrum Kształcenia Międzynarodowego (IFE). Aby móc wziąć udział w finale konkursu zespół, rozpoczął starania o uzyskanie wsparcia finansowego na pokrycie niezbędnych wydatków związanych z podróżą i pobytem w USA. Drużyna wystartowała ze zbiórką społecznościową na stronie www.PolakPotrafi.pl.
- Zachęcamy do wsparcia naszego zespołu, liczy się każda, choćby najmniejsza kwota, która przybliży nas do wyjazdu do USA – mówi Adam Zarzycki. – Każde 6 tysięcy złotych to pewny wyjazd jednego członka drużyny. Dla każdego darczyńcy przewidujemy ciekawe nagrody. O awansie do finału dowiedzieliśmy się dopiero pod koniec listopada, mamy więc bardzo mało czasu. Niemniej jednak, liczymy, że się uda!
Więcej informacji o projekcie:
- strona internetowa zbiórki społecznościowej: www.polakpotrafi.pl/projekt/budujemy-ultraszybki-pojazd-na-konkurs-w-texasie
- strona internetowa HyperLodz Team: www.hyperlodz.wordpress.com
- fanpage na Facebook’u: www.facebook.com/HyperLodzTeam
Uczenie się języków w dorosłym wieku wpływa na nasz mózg – twierdzą naukowcy. Tylko jak to robić?
Z badań wynika, że osoby, które zaczynają uczyć się języka obcego później niż w wieku nastoletnim, wykazują poprawę w zakresie funkcji poznawczych.