Projekt GUST (Generative Urban Small Turbine) został uruchomiony w październiku 2015 przez studentów Wydziału Mechanicznego. Jak o sobie mówią - Jesteśmy grupą osób, które chce w realny sposób przyczynić się, nie tylko do rozwoju mikro-energetyki wiatrowej, ale także do rzeczywistego wdrażania innowacyjnych pomysłów w życie.
W konkursie SWT biorą udział zespoły z najlepszych ośrodków naukowych w Europie specjalizujących się w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, między innymi z Danii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Jak podkreślają studenci z PŁ - Głównym celem konkursu jest wyłonienie rozwiązania, które może zostać bezpośrednio wprowadzone na rynek, dlatego punktowane są: bezpieczeństwo, adaptacja w terenie zurbanizowanym, optymalizacja kosztów oraz pełna dokumentacja techniczna potrzebna do produkcji. Zespół projektu GUST spełnił wysokie wymagania konkursu i zakwalifikował się do elitarnego grona 6 finalistów.
- Nasz model turbiny z poziomą osią obrotu oraz średnicą wirnika 1,6 m otrzymał wysokie noty od komisji. W lipcu zbudowana przez nas turbina przejdzie liczne badania w tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu Technicznego w Delft. W ostatnim dniu konkursu będziemy prezentować nasz projekt przed publicznością i ekspertami od wiatrowej energii – opowiadają studenci.
Studenci cały czas intensywnie pracują nad optymalizacją i budową modelu. Są zdeterminowani, aby w Holandii wygrać. To kolejny zespół z Politechniki Łódzkiej, który ma ambicje, potencjał i wiarę, że – jak mówią jego członkowie - nie ma rzeczy niemożliwych, jeśli jest pomysł, kilka szalonych głów i ogromny entuzjazm.
Liderem kilkunastoosobowego zespołu jest Sebastian Dziomdziora, student I roku na kierunku Advanced Mechanical Engineering (studia drugiego stopnia prowadzone w Centrum Kształcenia Międzynarodowego). Pracę zespołu wspierają młodzi pracownicy naukowi: dr inż. Maciej Karczewski, mgr inż. Michał Lipian, mgr inż. Piotr Wiklak z Instytutu Maszyn Przepływowych.
Dodatkowe informacje o projekcie:
- strona internetowa GUST Project: http://www.gust.p.lodz.pl/index.php/pl/
- fanpage na Facebooku: https://www.facebook.com/GUST-Project-1703543309902415/?fref=ts
Uczenie się języków w dorosłym wieku wpływa na nasz mózg – twierdzą naukowcy. Tylko jak to robić?
Z badań wynika, że osoby, które zaczynają uczyć się języka obcego później niż w wieku nastoletnim, wykazują poprawę w zakresie funkcji poznawczych.