Newsello.pl

Zespół napięcia powakacyjnego, czyli jak wygląda powrót do pracy po urlopie

Wszystko co dobre szybko się kończy. Po wakacjach pozostały już tylko wspomnienia, podczas gdy na nowo trzeba zmierzyć się z zawodową codziennością. Jak przetrwać powrót do pracy?
Zespół napięcia powakacyjnego
Zespół napięcia powakacyjnego

Powrót do pracy to wyzwanie i często nie należy do najprzyjemniejszych. Zjawisko dorobiło się nawet własnego określenia. „Back to work blues”, czyli zespół napięcia powakacyjnego. Sprawa jest poważna. Z badań wynika, że aż 40% pracowników jest bardziej zestresowana po urlopie niż przed nim. Czy to oznacza, że wypoczynek przynosi nam więcej szkód niż pożytku?

Z głową w biurach
Mówi się, że wszystko zaczyna się w głowie. Dotyczy to również odpoczynku i relaksowania się. Okazuje się, że mało kto potrafi w pełni wykorzystać urlop. Badania przeprowadzone przez Institute of Leadership and Management pokazują, że co trzeci pracownik podczas dni wolnych od pracy sprawdza służbowe maile, a aż 80% z nich odpowiada na nie. Blisko połowa badanych odbiera telefony służbowe, a co dziesiąty pojawia się w biurze. Nic dziwnego, że już 40% osób czuje się bardziej zmęczona po okresie wypoczynku od pracy.

- Funkcjonowanie w takim trybie jest dużo bardziej stresujące niż praca na pełen etat. Nieustanny kontakt z firmą w czasie urlopu może wyzwolić w nas wyrzuty sumienia oraz wykreować obraz ogromnego natłoku zadań czekających na nas tuż po powrocie. Nic dziwnego, że coraz więcej pracowników odczuwa stres związany z okresem wypoczynku. Analizy pokazują, że nie potrafimy dobrze zorganizować samych wakacji. Badanie ponad 400 turystów z całego świata przedstawiło silną korelację pomiędzy stresem związanym z wyjazdem, a poczuciem szczęścia. Zarówno okres urlopowy, jak i powrót do pracy wymaga od nas odpowiedniego nastawienia. Okazuje się, że aż w 94% wyższy poziom zadowolenia na wakacjach osiągamy poprzez skuteczne planowanie. W miarę możliwości należy zamknąć wszystkie realizowane przez nas projekty w pracy, a po powrocie zacząć od opracowania skutecznego harmonogramu działania -  komentuje Marta Rolnik-Warmbier, psycholog oraz trener rozwoju osobistego z kliniki Columna Medica.

W świecie pracoholików
Jak więc uniknąć „Back to work blues”? Skrócenie okresu wypoczynku od pracy to nie najlepszy pomysł. Ostatnie badania pokazują, że coraz więcej amerykańskich pracowników świadomie ogranicza czas poświęcony na urlop. To zmiany, które postępują w ostatnich czterech dekadach. Spowodowane są obawami, że urlop może wpłynąć na spowolnienie rozwoju kariery zawodowej. Wielu ankietowanych twierdzi, że zbyt długi wypoczynek może zostać źle odebrany przez przełożonego. Nic bardziej mylnego. Wnioski płynące z projektu „Time Off” pokazują, że ludzie, którzy wykorzystują w pełni okres urlopowy posiadają o 6,5% większe szanse na podwyżkę bądź awans. Dlaczego? Wypoczęci pracujemy po prostu lepiej. Odpoczynek dobrze wpływa na efektywność i kreatywność, a także motywację do działania.

Złoty środek
Obserwacje rynku pokazują, że pozytywne myślenie oraz relaks w aż 37% może wpłynąć na wzrost sprzedaży w firmie. Jednak aby osiągać dobre wyniki w pracy nasz mózg potrzebuje okresowych przerw i wypoczynku, które pozwolą uzyskać świeże spojrzenie oraz energię. Odpowiedzią jest tutaj odpowiednio długi urlop oraz mądry powrót do pracy.

- Planowanie urlopu warto zacząć od odpowiedniego nastawienia i myślenia o wakacjach. Podobnie w przypadku powrotu do pracy. Należy mieć świadomość, że przez tydzień bądź dwa naszej absencji firma świetnie sobie bez nas radziła. W czasie wypoczynku nie powinniśmy zajmować się sprawami służbowymi. Samo myślenie o projektach czy ważnych zadaniach czekających na nas po powrocie, znacznie ograniczy możliwość pełnego relaksu i oderwania się od pracy, którego potrzebuje każdy z nas. Pamiętajmy że nagła zmiana trybu życia i ponowne wdrożenie się w działania zawodowe po urlopie, znacząco wpływa na nasz komfort psychiczny. Dajmy sobie zatem kilka dni na powrót do codziennych obowiązków. Kluczem jest tutaj odpowiednia organizacja oraz rozłożenie swoich zadań w czasie. Absolutnie nie rzucajmy się od razu w wir pracy. Istotne są szczegóły. Warto zadbać o porządek na swoim miejscu pracy oraz sporządzić dokładny harmonogram pracy na pierwsze dni. Zacznijmy od rozpisania priorytetów i sukcesywnie realizujmy poszczególne zadania  – dodaje Marta Rolnik-Warmbier, Columna Medica.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

praca przedstawiciela handlowego

Na czym polega praca przedstawiciela handlowego?

Praca
czwartek, 15 lipca 2021, 14:23
Handlowiec to zawód, który powinien kojarzyć się z trzema elementami: podróżami, sprzedażą oraz ogólnie rozumianymi relacjami biznesowymi. Nie jest to jednak ujednolicona lista.

Zobacz również