Newsello.pl

Branża IT w Polsce ma się dobrze, ale to może się zmienić

Polski rynek pracy to atrakcyjne miejsce dla specjalistów z branży IT, jednak konkurencja za granicą jest duża i ciągle rośnie! Poznaj szczegóły na temat aktualnej sytuacji i poznaj prognozy.
Branża IT w Polsce ma się dobrze, ale to może się zmienić [fot. Pixabay]
Branża IT w Polsce ma się dobrze, ale to może się zmienić [fot. Pixabay]

Rynek pracy IT w Polsce jest wciąż atrakcyjny dla specjalistów z zagranicy, ale rozwijające się centra outsourcingu usług teleinformatycznych m.in. na Bałkanach, stanowią dla niego realną konkurencję. Według szacunków firmy IT Kontrakt, na polskim rynku brakuje już ok. 80 tys. pracowników z branży IT. Powstającą lukę może zmniejszyć rekrutacja talentów z Europy Wschodniej, Azji i Ameryki Południowej oraz rozpowszechnienie pracy zdalnej.

W tym roku planujemy wzrost przychodów o 30 proc. oraz zwiększenie zatrudnienia o ok. 15 proc. do 1550 osób. Obecnie 10 proc. wszystkich pracowników stanowią obcokrajowcy. Są to przede wszystkim specjaliści z Ukrainy, a w ostatnich latach również z Białorusi i Kazachstanu. Widzimy też rosnące zainteresowanie kandydatów z takich krajów jak Hiszpania, Meksyk czy Brazylia. Charakteryzują się oni dużą mobilnością oraz gotowością do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. Dodatkowo bardzo często specjalizują się w niszowych i pożądanych technologiach, które nie są wystarczająco rozwinięte na polskim rynku IT – mówi Tomasz Pyrak, wiceprezes IT Kontrakt.

Według danych Eurostatu w 2016 r. 48 proc. firm w Unii Europejskiej miało problem ze znalezieniem specjalisty IT. Polska zajmuje dopiero 26. miejsce w tym rankingu, co jest jednym z najlepszych wyników wśród państw członkowskich. Jedynie 31 proc. przedsiębiorstw nie mogło znaleźć pracownika z branży teleinformatycznej. Dla porównania na zajmującej 1. miejsce Malcie trudności miało aż 70 proc. wszystkich rekrutujących.

Oczekiwania finansowe i możliwości rozwoju

Oczekiwania finansowe aplikujących na wyższe stanowiska osób z zagranicy są zbliżone do wymagań rodzimych ekspertów. Podjęcie przez nich pracy nie jest jednak związane wyłącznie z emigracją zarobkową. Polska, określana jako “IT Hub” Europy, jest doskonałym miejscem w którym mamy okazję na zebranie doświadczenia IT w zróżnicowanych projektach. Są one później wysoko cenione w Europie Zachodniej lub krajach skandynawskich, jeśli przyjezdni specjaliści zdecydują się na kolejną relokację.

Polska jest atrakcyjna dla obcokrajowców. Główną przyczyną rosnącej liczby ubiegających się o pracę obcokrajowców są oferowane im możliwości rozwoju zawodowego i praca dla globalnych marek przy prestiżowych projektach. Specjaliści IT są także jedną z najlepiej opłacanych grup zawodowych, w której dodatkowo wynagrodzenie rośnie najszybciej – ok. 6-7 % rocznie. Drugim trendem są Polacy wracający do kraju po kilku latach spędzonych za granicą. Powodem jest tęsknota za rodziną, ale także atrakcyjne oferty zatrudnienia na polskim rynku dla specjalistów z dużym doświadczeniem – mówi Magdalenie Brylska, Talent Acquisition Director w IT Kontrakt.

Polska musi walczyć o utrzymanie pozycji lidera na rynku usług IT

Chcąc zachować atrakcyjność polskiego rynku offshore i nearshore w branży IT, konieczne jest tworzenie przyjaznego otoczenia biznesowego. W Europie Środkowo-Wschodniej rozwijają się, konkurencyjne dla polskiego, rynku usług IT. Przodują w nich m.in. kraje bałkańskie oferujące klientom niższe ceny, a specjalistom korzystniejsze warunki na prowadzenie działalności. Na przykład w Rumunii zmniejszono podatki od dochodu i wprowadzono ulgi dla osób pracujących w sektorze, mające zachęcić wykształconych specjalistów do pozostania w kraju i rozwijania lokalnego rynku.

Jeżeli nie chcemy stracić pozycji europejskiego lidera w sektorze outsourcingu usług teleinformatycznych cała branża wspólnie z rządem musi podjąć konkretne działania na rzecz poprawy konkurencyjności. Mam tu na myśli zmiany w systemie podatkowym oraz różnego rodzaju ulgi i dotacje wspierające rozwój – mówi Leszek Kowalczykiewicz, Prezes IT Kontrakt.

W rankingu dotyczącym lokalizacji sektora usług na świecie przygotowywanym przez A.T. Kearney w 2017 r. (biorącym pod uwagę takie kryteria jak atrakcyjność finansową, umiejętności i dostępność pracowników oraz środowisko biznesowe) w pierwszej piętnastce znajdują się jedynie dwa państwa europejskie – Polska na 12. miejscu oraz inwestująca w outsourcing Bułgaria na 15. Ulokowana na 18. miejscu Rumunia posiada najwięcej w Europie Środkowo-Wschodniej pracowników z branży teleinformatycznej (110 tys.) o 10 tys. więcej niż zajmująca 2. miejsce Polska (raport firmy rekrutacyjnej Brainspotting – IT&C Talent Map Romania 2017-2018). Według danych Narodowego Banku Rumunii wpływy z outsourcingu usług telekomunikacyjnych wyniosły w 2016 r. 2,5 biliona euro i będą rosły w kolejnych lata.

O firmie IT Kontrakt:

IT Kontrakt to jedna z pierwszych firm w Polsce, która zaczęła świadczyć usługi budowania specjalistycznych zespołów do dużych projektów informatycznych. Dziś jest największą tego typu firmą o polskim rodowodzie. Aktualnie spółka specjalizuje się w outsourcingu usług typu Managed Services, Offshore/Nearshore, Shared Services Centers i IT outsourcing, a także outsourcing kadry IT.

IT Kontrakt aktywnie obsługuje największych graczy m.in. z branży farmaceutycznej, bankowości, IT telekomunikacji, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Centrala firmy mieści się we Wrocławiu. Oddziały spółki działają we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, a także w Kuala Lumpur, w Malezji. Dodatkowo, firma posiada także biura handlowe w Szwajcarii i USA oraz własne Software Delivery Centers w pięciu lokalizacjach.

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również