Rynek pracy IT w Polsce jest wciąż atrakcyjny dla specjalistów z zagranicy, ale rozwijające się centra outsourcingu usług teleinformatycznych m.in. na Bałkanach, stanowią dla niego realną konkurencję. Według szacunków firmy IT Kontrakt, na polskim rynku brakuje już ok. 80 tys. pracowników z branży IT. Powstającą lukę może zmniejszyć rekrutacja talentów z Europy Wschodniej, Azji i Ameryki Południowej oraz rozpowszechnienie pracy zdalnej.
W tym roku planujemy wzrost przychodów o 30 proc. oraz zwiększenie zatrudnienia o ok. 15 proc. do 1550 osób. Obecnie 10 proc. wszystkich pracowników stanowią obcokrajowcy. Są to przede wszystkim specjaliści z Ukrainy, a w ostatnich latach również z Białorusi i Kazachstanu. Widzimy też rosnące zainteresowanie kandydatów z takich krajów jak Hiszpania, Meksyk czy Brazylia. Charakteryzują się oni dużą mobilnością oraz gotowością do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. Dodatkowo bardzo często specjalizują się w niszowych i pożądanych technologiach, które nie są wystarczająco rozwinięte na polskim rynku IT – mówi Tomasz Pyrak, wiceprezes IT Kontrakt.
Według danych Eurostatu w 2016 r. 48 proc. firm w Unii Europejskiej miało problem ze znalezieniem specjalisty IT. Polska zajmuje dopiero 26. miejsce w tym rankingu, co jest jednym z najlepszych wyników wśród państw członkowskich. Jedynie 31 proc. przedsiębiorstw nie mogło znaleźć pracownika z branży teleinformatycznej. Dla porównania na zajmującej 1. miejsce Malcie trudności miało aż 70 proc. wszystkich rekrutujących.
Oczekiwania finansowe i możliwości rozwoju
Oczekiwania finansowe aplikujących na wyższe stanowiska osób z zagranicy są zbliżone do wymagań rodzimych ekspertów. Podjęcie przez nich pracy nie jest jednak związane wyłącznie z emigracją zarobkową. Polska, określana jako “IT Hub” Europy, jest doskonałym miejscem w którym mamy okazję na zebranie doświadczenia IT w zróżnicowanych projektach. Są one później wysoko cenione w Europie Zachodniej lub krajach skandynawskich, jeśli przyjezdni specjaliści zdecydują się na kolejną relokację.
Polska jest atrakcyjna dla obcokrajowców. Główną przyczyną rosnącej liczby ubiegających się o pracę obcokrajowców są oferowane im możliwości rozwoju zawodowego i praca dla globalnych marek przy prestiżowych projektach. Specjaliści IT są także jedną z najlepiej opłacanych grup zawodowych, w której dodatkowo wynagrodzenie rośnie najszybciej – ok. 6-7 % rocznie. Drugim trendem są Polacy wracający do kraju po kilku latach spędzonych za granicą. Powodem jest tęsknota za rodziną, ale także atrakcyjne oferty zatrudnienia na polskim rynku dla specjalistów z dużym doświadczeniem – mówi Magdalenie Brylska, Talent Acquisition Director w IT Kontrakt.
Polska musi walczyć o utrzymanie pozycji lidera na rynku usług IT
Chcąc zachować atrakcyjność polskiego rynku offshore i nearshore w branży IT, konieczne jest tworzenie przyjaznego otoczenia biznesowego. W Europie Środkowo-Wschodniej rozwijają się, konkurencyjne dla polskiego, rynku usług IT. Przodują w nich m.in. kraje bałkańskie oferujące klientom niższe ceny, a specjalistom korzystniejsze warunki na prowadzenie działalności. Na przykład w Rumunii zmniejszono podatki od dochodu i wprowadzono ulgi dla osób pracujących w sektorze, mające zachęcić wykształconych specjalistów do pozostania w kraju i rozwijania lokalnego rynku.
Jeżeli nie chcemy stracić pozycji europejskiego lidera w sektorze outsourcingu usług teleinformatycznych cała branża wspólnie z rządem musi podjąć konkretne działania na rzecz poprawy konkurencyjności. Mam tu na myśli zmiany w systemie podatkowym oraz różnego rodzaju ulgi i dotacje wspierające rozwój – mówi Leszek Kowalczykiewicz, Prezes IT Kontrakt.
W rankingu dotyczącym lokalizacji sektora usług na świecie przygotowywanym przez A.T. Kearney w 2017 r. (biorącym pod uwagę takie kryteria jak atrakcyjność finansową, umiejętności i dostępność pracowników oraz środowisko biznesowe) w pierwszej piętnastce znajdują się jedynie dwa państwa europejskie – Polska na 12. miejscu oraz inwestująca w outsourcing Bułgaria na 15. Ulokowana na 18. miejscu Rumunia posiada najwięcej w Europie Środkowo-Wschodniej pracowników z branży teleinformatycznej (110 tys.) o 10 tys. więcej niż zajmująca 2. miejsce Polska (raport firmy rekrutacyjnej Brainspotting – IT&C Talent Map Romania 2017-2018). Według danych Narodowego Banku Rumunii wpływy z outsourcingu usług telekomunikacyjnych wyniosły w 2016 r. 2,5 biliona euro i będą rosły w kolejnych lata.
O firmie IT Kontrakt:
IT Kontrakt to jedna z pierwszych firm w Polsce, która zaczęła świadczyć usługi budowania specjalistycznych zespołów do dużych projektów informatycznych. Dziś jest największą tego typu firmą o polskim rodowodzie. Aktualnie spółka specjalizuje się w outsourcingu usług typu Managed Services, Offshore/Nearshore, Shared Services Centers i IT outsourcing, a także outsourcing kadry IT.
IT Kontrakt aktywnie obsługuje największych graczy m.in. z branży farmaceutycznej, bankowości, IT telekomunikacji, zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Centrala firmy mieści się we Wrocławiu. Oddziały spółki działają we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi, Warszawie, Katowicach, Gdańsku, Poznaniu, a także w Kuala Lumpur, w Malezji. Dodatkowo, firma posiada także biura handlowe w Szwajcarii i USA oraz własne Software Delivery Centers w pięciu lokalizacjach.