Start-up oznacza organizację uczącą się i szukającą innowacyjnego modelu biznesowego. Część z nich oprócz celów czysto biznesowych, do jakich zalicza się czerpanie zysku z działalności, stawia na cele społeczne, które mają służyć ludziom – zarówno poprzez dostarczanie produktu lub usługi, które rozwiązują problem społeczny, jak i zaangażowania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
- Na co dzień pracuję ze startupami, które opracowują narzędzie do szybkiego pomiaru cukru we krwi i mogą uratować cukrzykom życie, tworzą platformy telemedyczne, które pozwolą na szybki dostęp do lekarza z każdej wsi, tworzą oprogramowanie, które za pomocą wirtualnej rzeczywistości pomagają w rehabilitacji pacjentów po wylewach. Taki start up to idealny sojusznik z jednej strony dla partnerów społecznych, z drugiej - dla wielkich korporacji w rozwiązywaniu problemów cywilizacyjnych. Chcielibyśmy podkreślić ich znaczenie i dlatego tegoroczna edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości odbędzie się pod hasłem „przedsiębiorczość jest dobra. – mówi Justyna Politańska, prezeska Fundacji światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.
Prognozy dla przedsiębiorczości społecznej
W Polsce rozwój ekonomii społecznej jest istotnym elementem polityki rządowej. Jednocześnie jak podaje Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej ten sektor tylko w niewielkim stopniu wpływa obecnie na gospodarkę, tworząc ok. 1,6% Produktu Krajowego Brutto i odpowiadając za ok. 2,7 do 3,0% zatrudnienia w gospodarce. Dlatego podstawowy impuls musi oddziaływać na istotne zwiększenie znaczenia ekonomicznego sektora. Według najnowszych opracowań znaczenie i rola ekonomii społecznej w Polsce do roku 2020 znacząco wzrośnie. W tym okresie liczba miejsc pracy stworzonych przez ten sektor zwiększy się do ponad 35.000.
Jednym z celów nadchodzącego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości jest podkreślenie społecznej roli biznesu. Wydarzenia organizowane w całej Polsce w ramach ŚTP będą okazją, aby zaprezentować przykłady start upów społecznych i pokazać ich miejsce pochodzenia jako inspirację dla nowych lokalnych przedsięwzięć - Chcemy zaktywizować lokalne społeczności. Pokazać przykłady start upów, które powstały w różnych częściach kraju, tak jak FaniMani z Poznania, Fajna Spółdzielnia Socjalna czy Leżę i Pracuję z Katowic i wielu innych, aby zainspirować i przekonać dlaczego warto być przedsiębiorcą społecznie zaangażowanym – dodaje Justyna Politańska.
W bazie Startup Poland znalazło się w tym roku blisko 2,7 tys. startupów, czyli o 12% więcej niż w roku ubiegłym. Najwięcej, bo aż 27% z nich powstaje w Warszawie. Ważnymi ośrodkami są Kraków (11%), Trójmiasto i Poznań (9%) oraz Wrocław (7%). To one budują środowisko do nauki i pozwalają na stawianie pierwszych kroków w biznesie. Wśród nich rozwijają się takie technologiczne mikroprzedsiębiorstwa, które mogą w przyszłości wykorzystać olbrzymi, potencjał ekonomii społecznej, łączący w sobie elementy o charakterze prozatrudnieniowym, integracyjnym i stymulującym rozwój lokalny.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
Organizacje, instytucje i firmy, którym zależy na rozwijaniu przedsiębiorczości w swoich miastach – nie tylko społecznej - mogą na stronie tydzienprzedsiebiorczosci.pl rejestrować wydarzenia, które odbędą się w dniach 14-20 listopada w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.
Mogą to być szkolenia, warsztaty, debaty i konkursy pomagające zdobyć wiedzę z zakresu zakładania i rozwijania własnej działalności gospodarczej, budowania sieci kontaktów, zakładania start-upów, negocjowania z pracodawcą czy budowania własnej marki. Po raz pierwszy partnerzy będą mogli rejestrować nie tylko bezpłatne, ale też płatne wydarzenia.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to międzynarodowy projekt promujący rozwój biznesowych inicjatyw. W zeszłym roku Polska okazała się rekordzistą ŚTP organizując największą liczbę wydarzeń ze wszystkich 160 krajów biorących udział w projekcie. W ciągu tygodnia przedsiębiorczości 2900 partnerów zorganizowało wydarzenia, w których udział wzięło w sumie 95 tysięcy uczestników.
Wszystkie informacje dostępne są na stronie tydzienprzedsiebiorczosci.pl oraz na facebook.com/GEW.Poland
Jak przygotować się do projektowania logo?
Wzmocnienie wizerunku własnej firmy to bardzo ważny aspekt, który wpływa na powodzenie biznesu.