Newsello.pl

Czy potrzebne nam kolejne start-upy?

Moda na start upy trwa. Tę popularność warto wykorzystać, aby jeszcze mocniej wpłynąć na rozwój lokalnej przedsiębiorczości oraz zwiększenie zaangażowania społecznego.
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
Światowy Tydzień Przedsiębiorczości

Start-up oznacza organizację uczącą się i szukającą innowacyjnego modelu biznesowego. Część z nich oprócz celów czysto biznesowych, do jakich zalicza się czerpanie zysku z działalności, stawia na cele społeczne, które mają służyć ludziom – zarówno poprzez dostarczanie produktu lub usługi, które rozwiązują problem społeczny, jak i zaangażowania osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.

- Na co dzień pracuję ze startupami, które opracowują narzędzie do szybkiego pomiaru cukru we krwi i mogą uratować cukrzykom życie, tworzą platformy telemedyczne, które pozwolą na szybki dostęp do lekarza z każdej wsi, tworzą oprogramowanie, które za pomocą wirtualnej rzeczywistości pomagają w rehabilitacji pacjentów po wylewach. Taki start up to idealny sojusznik z jednej strony dla partnerów społecznych, z drugiej - dla wielkich korporacji w rozwiązywaniu problemów cywilizacyjnych. Chcielibyśmy podkreślić ich znaczenie i dlatego tegoroczna edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości odbędzie się pod hasłem „przedsiębiorczość jest dobra. – mówi Justyna Politańska, prezeska Fundacji światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Prognozy dla przedsiębiorczości społecznej
W Polsce rozwój ekonomii społecznej jest istotnym elementem polityki rządowej. Jednocześnie jak podaje Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej ten sektor tylko w niewielkim stopniu wpływa obecnie na gospodarkę, tworząc ok. 1,6% Produktu Krajowego Brutto i odpowiadając za ok. 2,7 do 3,0% zatrudnienia w gospodarce. Dlatego podstawowy impuls musi oddziaływać na istotne zwiększenie znaczenia ekonomicznego sektora. Według najnowszych opracowań znaczenie i rola ekonomii społecznej w Polsce do roku 2020 znacząco wzrośnie. W tym okresie liczba miejsc pracy stworzonych przez ten sektor zwiększy się do ponad 35.000.

Jednym z celów nadchodzącego Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości jest podkreślenie społecznej roli biznesu. Wydarzenia organizowane w całej Polsce w ramach ŚTP będą okazją, aby zaprezentować przykłady start upów społecznych i pokazać ich miejsce pochodzenia jako inspirację dla nowych lokalnych przedsięwzięć - Chcemy zaktywizować lokalne społeczności. Pokazać przykłady start upów, które powstały w różnych częściach kraju, tak jak FaniMani z Poznania, Fajna Spółdzielnia Socjalna czy Leżę i Pracuję z Katowic i wielu innych, aby zainspirować i przekonać dlaczego warto być przedsiębiorcą społecznie zaangażowanym – dodaje Justyna Politańska.

W bazie Startup Poland znalazło się w tym roku blisko 2,7 tys. startupów, czyli o 12% więcej niż w roku ubiegłym. Najwięcej, bo aż 27% z nich powstaje w Warszawie. Ważnymi ośrodkami są Kraków (11%), Trójmiasto i Poznań (9%) oraz Wrocław (7%). To one budują środowisko do nauki i pozwalają na stawianie pierwszych kroków w biznesie. Wśród nich rozwijają się takie technologiczne mikroprzedsiębiorstwa, które mogą w przyszłości wykorzystać olbrzymi, potencjał ekonomii społecznej, łączący w sobie elementy o charakterze prozatrudnieniowym, integracyjnym i stymulującym rozwój lokalny.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości
Organizacje, instytucje i firmy, którym zależy na rozwijaniu przedsiębiorczości w swoich miastach – nie tylko społecznej - mogą na stronie tydzienprzedsiebiorczosci.pl rejestrować wydarzenia, które odbędą się w dniach 14-20 listopada w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Mogą to być szkolenia, warsztaty, debaty i konkursy pomagające zdobyć wiedzę z zakresu zakładania i rozwijania własnej działalności gospodarczej, budowania sieci kontaktów, zakładania start-upów, negocjowania z pracodawcą czy budowania własnej marki. Po raz pierwszy partnerzy będą mogli rejestrować nie tylko bezpłatne, ale też płatne wydarzenia.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości to międzynarodowy projekt promujący rozwój biznesowych inicjatyw. W zeszłym roku Polska okazała się rekordzistą ŚTP organizując największą liczbę wydarzeń ze wszystkich 160 krajów biorących udział w projekcie. W ciągu tygodnia przedsiębiorczości 2900 partnerów zorganizowało wydarzenia, w których udział wzięło w sumie 95 tysięcy uczestników.

Wszystkie informacje dostępne są na stronie tydzienprzedsiebiorczosci.pl oraz na facebook.com/GEW.Poland

Tagi

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treścia zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwe lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Warto przeczytać

Zobacz również