Co zależy wziąć pod uwagę planując współpracę z coachem?
Rosnące zainteresowanie coachingiem skutkuje bardzo szybkim rozwojem rynku. Personalnego coacha ma już większość polityków, artystów czy biznesmenów. Coaching coraz rzadziej kojarzony jest z modą czy trendem. Powoli zyskuje status realnej potrzeby, jak osobista stylistka i doradca biznesowy. Poniekąd jest to zasługa coraz bardziej wymagającego i konkurencyjnego rynku pracy oraz szybkiego tempa życia. W takich warunkach zasadne staje się pytanie, jak odnaleźć swoją ścieżkę rozwoju, jak osiągnąć wymarzony rezultat w bardzo krótkim czasie. Coach pomoże ci znaleźć odpowiedzi na te pytania. Tylko jak wybrać tego odpowiedniego?
– Porównanie do wyboru butów do chodzenia nie jest przypadkowe. Muszą pasować, znajdować się w granicach Twoich możliwości finansowych, być wygodne i dopasowane do Twoich potrzeb i stylu. Podobnie jest z coachem. Wskazana w tej sytuacji będzie słowna rekomendacja jednego z Twoich znajomych. Znajdź kogoś, kto korzystał z takich usług i ma dobre zdanie na temat prowadzącego. Prywatna opinia klienta jest na wagę złota – tłumaczy Ksenia Alpern z firmy Ksenia Coaching.
Warto też sprawdzić kompetencje i wykształcenie naszego przyszłego partnera we współpracy – czyli coacha. Coaching wymaga posiadania pewnych charakterologicznych predyspozycji, ale posiadanie certyfikatu będzie dodatkowym atutem. Dowiedzmy się, jaka szkoła bądź instytucja organizowała ukończony przez niego kurs i czy wreszcie posiadane uprawnienia obowiązują tylko w kraju, czy również poza jego granicami. W razie posiadania przez niego strony internetowej, sprawdźmy, jakie firmy bądź marki znajdują się w dostępnym portfolio jego klientów. Być może wśród jego klientów znajdą się osoby z tych samych bądź pokrewnych do naszej branż i segmentów rynku.
Ważnym elementem weryfikującym kompetencje coacha będzie... wyszukiwarka internetowa. Najbardziej prestiżowi oraz doświadczeni przedstawiciele tej profesji często proszeni są o komentarze i wypowiedzi dotyczące rynku. Obecność ekspercka w kluczowych portalach HR, szkoleniowych, biznesowych, czy udział w konferencjach i sympozjach poświęconych tej tematyce jest dodatkowym świadectwem ich wysokich kompetencji, choć nie powinna w 100% determinować naszego wyboru.
Internet, Internetem, ale o zaletach coacha najłatwiej przekonać się osobiście. – Większość z coachów, przynajmniej tych godnych polecenia, oferuje bezpłatne sesje trwające 30 minut. Warto je wykorzystać i sprawdzić, czy właśnie ten coach jest odpowiednią osobą dla mnie – dodaje Ksenia Alpern. Tych, którzy od razu chcą nas namówić na pełne, płatne sesje trudno traktować poważnie, gdyż świadczy to wyłącznie o ich komercyjnym podejściu do sprawy.
Coraz więcej uczelni wyższych decyduje się na realizację kursów coachingu. Niestety część z nich jest długa i teoretyczna, prowadzona przez ludzi bez potrzebnej praktyki. Na szczęście na rynku dostępne są również takie, które kładą duży nacisk na sferę praktyczną. Zazwyczaj wymagają one przeprowadzenia praktyki w odpowiednim wymiarze godzinowym. Takie kursy certyfikowane są przez Międzynarodową Federację Coachingu (International Coach Federation), która działa od 1995 roku.
Warto nadmienić, że poziom coachów ICF jest wysoki zarówno w obszarze posiadania wiedzy merytorycznej, jak i praktycznej działalności coacha. Musi on udowodnić setki godzin spędzonych z klientem i wreszcie przejść przez ocenę przeprowadzonej sesji coachingowej. Organizacja oferuje kilka poziomów certyfikacji – Associate Certified Coach (ACC), Professional Certificate Coach (PCC) oraz Master Certificate Coach (MCC). Do otrzymania certyfikatu Master potrzebne jest udokumentowanie ponad 2000 godzin własnej praktyki coachingowej. Później, w swojej pracy zawodowej są zobowiązani do przestrzegania Kodeksu Etyki Organizacji. Organizacja daje niejako gwarancję kompetencji coacha, a nam możliwość zgłaszania przypadków nieetycznego postępowania takiej osoby.
Wybór coacha nie jest łatwą sprawą, dlatego sugerowane jest odbycie bezpłatnej sesji z coachem. Dzięki takiemu rozwiązaniu zyskamy możliwość sprawdzenia jego umiejętności i metody, jaką działa. Tym samym pewność, że nasz „wybranek” spełni nasze oczekiwania.
Jak przygotować się do projektowania logo?
Wzmocnienie wizerunku własnej firmy to bardzo ważny aspekt, który wpływa na powodzenie biznesu.